Podzimní jídelníček pro zahřátí a vyšší imunitu.

Definitivně jsme se rozloučili s letošním nádherně teplým létem a stejně tak, jak přeměňujeme svůj šatník, bychom neměli zapomínat na změnu stravovacích návyků. Měli bychom začít připravovat pokrmy delším vařením, používat zahřívací koření a všechny bílé potraviny, které dle východní medicíny patří do elementu kovu, který právě vévodí podzimu.

Z pitného režimu již zcela vypustíme studené, sycené nápoje, které nám ochlazují sliznice střev a zbytečně snižují imunitu. Po ránu si pročistíme tělo teplou vodou s 1PL umeoctu, která zbaví naše tělo všech kyselin nasbíraných při regeneraci organismu v průběhu noci. Pokud Vás trápí větší zahlenění, nebo jste nachlazeni, připravte si po ránu odvar ze slzovky, nebo z lotosového kořene, který lze zakoupit v prodejně zdravé výživy. V průběhu dne popíjímebylinkové čaje střídavě to může být náš čaj např. Imunita, Čelní dutiny, Průdušky, Antistres nebo vyzkoušejte speciálně namíchanou směs pro podzimní období Podzimní čaj Serafin, který nejenže lahodně chutná, ale dokáže i pozvednou naši energii.

Při přípravě pokrmu upouštíme od rychlého restování či grilování, ustupujeme od studené kuchyně k delšímu vaření či dušení. Připravujeme především obiloviny – rýži, kroupy, slzovku, ječmen, jáhly do jakých-koli podob rizot či nákypů a to jak zeleninových tak i ovocných (např. kroupa s mákem a švestkami je hotová pochoutka). Zařazujeme více bílé zeleniny – celer, petržel, květák, cibule, česnek, ředkev daikon, pórek, kedluben, křen, vaříme alespoň 1x týdně zelí či kapustu. Pro ty z Vás, kteří milují maso, nastává období, kdy můžete bílé maso, které doporučuji konzumovat po většinu roku, nahradit do ledna i vepřových či hovězím.

Z pokrmů připravujeme kromě rizot i husté obilné či luštěninové polévky, ale i masové vývary. Čerstvou zeleninu, i do sendvičů, zaměníme za pečenou či blanšírovanou zeleninu.

Při přípravě pokrmů používáme prohřívací koření – kmín, pepř, kajenský pepř, kurkuma, kari, koriandr, kardamom, řeřicha, česnek, bobkový list, tymián, rozmarýn, pažitka, pokud netrpíme vysokým tlakem, tak můžeme i zázvor a více pokrm přisolit.

Jakým pokrmům či surovinám bychom se na podzim měli vyhnout?

Především to jsou velmi oblíbené mléčné výrobky a hlavně jogurty, které ochlazují a zahleňují naše tělo. Pokud se ale přece bez mléčných výrobků neobejdete, uvařte si třeba Kulajdu nebo si svařte mléko s medem a špetkou muškátového oříšku nebo kurkumou.

Druhou velkou kapitolou jsou citrusové plody, které se právě v tomto období začnou více objevovat na pultech supermarketu. Zapamatujte si, citrusy v zimě mají velké NE! Je to surovina, která roste v tropech a slouží k našemu osvěžení v horké letní dny. Z ovoce se zaměříme na jablka, hrušky, švestky ale i červené bobuloviny, které máme z léta zavařené do podoby kompotů.

Co na podzim máme dělat, aby nám naše tělo poděkovalo a zůstalo plné síly a zdravé?

  1. Zahřívat organismus jídlem nám navíc pomůže:
  • Udržet rychlost metabolismu
  • Nezahleňovat střeva
  • Zvýšit imunitu
  • Hubnout
  • Navodit dobrý pocit, pocit „pohody“

2. Zklidnit své aktivity, zpomalit rychlost a ubrat tělesného pohybu (procházky v přírodě zůstávají!!).

3. Více relaxovat, číst, poslouchat oblíbenou hudbu.

4. Dříve chodit spát a neponocovat.

5. Zbytečně nemluvit (více se stáhnout do sebe)

Příklad odlehčeného podzimního jídelníčku:

SNÍDANĚ:

  • Obilná kaše vařená ve vodě se skořicí či kardamomem s orestovanými semínky
  • Hustá zeleninová polévka (cibulačka, z kořenové zeleniny, dýňová, luštěninová)
  • Miso polévka
  • Žitný chléb s humusem nebo řepovou pomazánkou, s povidly.

OBĚDY, VEČEŘE:

  • Kulajda
  • Fazolový guláš
  • Pohanka restovaná s hlívou ústřičnou a zeleninou
  • Pečená zelenina s rýží a Kimchi
  • Fazole adzuki s jáhlovým knedlíčkem
  • Pečená dýně s rýží
  • Dhály jakékoli podoby

SVAČINY dle potřeby :
dopoledne – Ovoce – švestky, jablka, hrušky
odpoledne – salát z kvašené zeleniny s restovaným dýňovým semínkem

Přeji vám krásný podzim!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.